About

10985264_10205455092074523_601919033378267491_n

Chilean visual artist (Santiago, 1990).

In 2014 Bañados won a full scholarship to study an MFA at the Edinburgh College of Art, and in 2016 she graduated from there with Distinction. After that she got two Erasmus Grants of work practice for a three months residency at Berlin, and to travel to Granada, Spain, for learning and working on islamic tradition of geometric ornament.

Currently she is back in Chile.

Work

I seek to engage with cosmic anxiety, with our inability to think in a cosmic scale and our need to understand an confront lack of meaning by finding order, rhythm and structures in apparent chaos.

My work explores the perception of temporal and spacial scale through the relation with natural phenomenon (as astronomical and geological phenomena) with events and objetes of our daily life. Like this, the impact of the fall of a drop can be homologated with the formation of a crater, rain with the formation of a landscape, and the accumulation of discharged packaging pieces with a metropolis in the process of becoming a ruin. I search visual, sensorial and narrative strategies that dialogue with scientific practices, by using technical illustration language and display methods, and they translation to other materialities whether physical or digital. As any act of understanding, as a whole my work becomes an exercise of imagining and constructing territories.


Artista visual de Santiago de Chile (Santiago, 1990).

En el 2014 obtiene una Beca Chile para estudiar un Master en Práctica del Arte Contemporáneo en el Edinburgh College of Art, del cual se gradúa con distinción en el 2016. Ese mismo año recibe dos becas Erasmus para pasantías de trabajo en una residencia de Arte en Berlin por tres meses, y luego una pasantía en Granada, España, para trabajar en la tradición de los ornamentos islámicos geométricos de la Alhambra, tras haber finalizado una residencia artística de tres meses en Berlín, Alemania.

Actualmente se encuentra en su periodo de retorno en Chile.

Mi trabajo explora la percepción temporal y espacial a través de la relación entre fenómenos naturales que superan nuestra capacidad perceptiva, con eventos y objetos de nuestra vida cotidiana. De esta manera el impacto de una gota de agua puede ser homologado con la formación de un crater, la lluvia con la formación de un paisaje, y la acumulación de piezas de embalaje desechadas con una metrópolis en proceso de convertirse en ruinas.

Busco estrategias visuales, sensoriales, narrativas y procedimientos que dialoguen -pero que no estén limitados por- los regímenes de objetividad científica. Así utilizo estrategias propias de ilustración técnica y métodos exhibition de los museos de ciencia, junto a técnicas de la escultura y su traducción al lenguaje fílmico, para la generar espacios habitables ficticios.

Pretendo emplazar estos objetos en un universo suspendido entre el reconocimiento y la ambigüedad. En su conjunto mi trabajo se convierte en un ejercicio de imaginar otros mundo y territorios.

 
Advertisements